sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Lipputoimisto on tulevaisuuden monipalvelupiste


VR on vastikään ilmoittanut lipputoimistojensa aukioloaikojen supistuksista. Koko Suomeen jää reilu tusina asemia, joilta saa lippuja viikonloppunakin, vaikka perjantai- ja sunnuntai-iltojen tietyt vuorot ovat säännöllisesti viikon ruuhkaisimmat.

VR ilmeisesti järkeilee, että samat liput myydään joka tapauksessa toisten myyntikanavien kautta, siis netissä, puhelimessa tai konduktöörien myyntilaitteilla. VR:n kannalta asiassa ei ole ongelmaa, mutta asiakkaan kannalta on. Vaihtoehdot vähenevät ja palvelu heikkenee. Vain monopoli voi kohdella asiakkaitaan näin tylysti.

Yksi ratkaisuvaihtoehto voisi olla VR:n lipputoimistojen yhtiöittäminen sekä mahdollisesti irrottaminen VR:stä tai jopa yksityistäminen. "Lipputoimisto Oy" toimisi kuin matkatoimisto: se myisi proviisiota vastaan matkalippuja. Mitä enemmän se myisi, sen parempi olisi sen tulos. Se kilpailisi VR:n nettikanavaa vastaan mm. hyvällä palvelulla ja joustavilla aukioloajoilla silloin kun asemilla olisi mahdollista saada myyntiä aikaan. Nykyisinhän lipputoimiston kannalta myytyjen lippujen määrä on se ja sama kun loput liput myydään muiden kanavien kautta - ja tästä syystä koko lipputoimistokanavaa pidetään pelkkänä kustannuspaikkana, ei liikevaihtoa generoivana profit centerinä.

Mutta ei tässä kaikki. "Lipputoimisto Oy" voisi myös kasvattaa liiketoimintaansa ja parantaa palveluaan ryhtymällä mm. Matkahuollon edustajaksi, kaupunkien matkakorttien myyntipisteeksi, teatteri- ja konserttilippujen välittäjäksi jne. Lentolippujakin voisi myydä, samoin pakettimatkoja. Lista potentiaalisista palvelutuotteista on lähes loputon.

Tiskin takana istuva ihminen alkaa olla nykyään harvinaisuus, jolle kuitenkin olisi kysyntää. Tällainen monipalvelu takaa riittävän volyymin, jotta henkilöstö- ja tilakuluihin on varaa. Olisiko niin että VR:n arvoketjun pilkkominen on viisauden alku?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti