torstai 16. elokuuta 2012

PSA mahdollistaa paremman paikallisen joukkoliikenteen

Mikko Laaksonen

Linja-autoliitto on pyrkinyt esittämään joukkoliikenteen lainsäädännön muutoksesta johtuvan joukkoliikenteen järjestämistavan muutoksen ongelmana, joka lisää kustannuksia byrokratian kautta. Näin esimerkiksi tässä:

http://www.linja-autoliitto.fi/fi/lehdistotiedotteet/20120510.html

Todellisuudessa muutos mahdollistaa joukkoliikenteen palvelutason ja käytön merkittävän parantamisen kustannustehokkaasti, jos muutos toteutetaan hyvin. Palvelutason parantaminen voi vaatia valtion ja kuntien rahoituksen lisäämistä, mutta joukkoliikenteen järjestäminen ei sitä itsessään aiheuta.


EU:n joukkoliikenteen palvelusopimusasetus (PSA: 1370/2007) ja sitä täydentävä Suomen joukkoliikennelaki ovat astuneet voimaan 3.12.2009. PSA määrittelee ne tavat, joilla viranomaiset voivat käyttää julkisia varoja ja yksinoikeuksia joukkoliikenteen palvelutason parantamiseen. Asetuksessa ja laissa on 10 vuoden siirtymäaika, jonka aikana on siirryttävä siihen, että yksityisten yritysten ajama, rahoituksella tai yksinoikeuksin tuettu joukkoliikenne on kilpailutettava.  PSA on Suomessa sellaisenaan voimassa oleva laki, ei direktiivi. Joukkoliikennelaki vain täydentää PSA:aa, ei korvaa sitä.

Suomessa nykyisin joukkoliikenteen tilanne on se, että käyttö on korkeaa HSL:n toimialueella sekä Turun ja Tampereen sisäisessä liikenteessä. Ne on järjestetty periaatteilla, jotka vastaavat PSA:n perusteella sovellettavaa menettelyä. Muilla kaupunkiseuduilla sekä Turun ja Tampereen seutuliikenteessä joukkoliikenteen käyttö on huomattavasti alhaisempaa, tyypillisesti ½ - ¼ Tampereen ja Turun sisäisen liikenteen tasosta. Näillä alueella liikenne oli aikaisemmin organisoitu linjaliikennelupaperusteisesti. Pääosa yhteiskunnan tuesta maksettiin kaupunki- ja seutulippujärjestelmien kautta. Liikennettä liikennöidään joukkoliikennelain määrittelemien siirtymäkauden liikennöintisopimusten puitteissa.

On myös hyvä huomioida, että kaupunkiseutujen joukkoliikenne on ehdoton pääosa nykyisestä kaupunki/kuntalippu- ja seutulippumatkustuksesta. Yksistään Turun ja Tampereen seutujen seutulippuliikenne on noin puolet nykyisestä seutulippumatkustuksesta. Kaupunkiseutujen ulkopuolinen paikallisliikenne on vähäistä; se on toki järjestettävä.

Turun ja Tampereen seutujen sisäinen liikenne  ja HSL-alueen liikenne on asetuksen ja lain mukaista, seutuliikenne muuttuu. Esimerkiksi siirtymäajan liikennöintisopimukset Turun seudulla päättyvät 30.6.2014 alkaen ja niitä on mahdollista irtisanoa 30.6.2015 päättyviksi. Nykyisin Turun ja Tampereen seudulla joukkoliikenteen matkamäärät ovat  seudun muissa kunnissa noin ¼ Turun ja Tampereen sisäisen liikenteen tasosta. Noin ½ - 2/3 matkoista tehdään kuntien ja valtion tukemilla seutulipuilla tai Turun ja Tampereen sisäisen liikenteen lipuilla nk. kuntalippusopimuksen perusteella. Kuntien ja valtion tuki on noin 20-30% liikevaihdosta. Mikäli liikenteen halutan säilyvän nykyisellään, liikenteeseen on sovellettava PSA:n määräyksiä.

Paikallisliikennettä ei pystytä järjestämään nykyistä vastaavalla tai liikennepoliittiset tavoitteet täyttävällä paremmalla palvelutasolla markkinaehtoisesti sen kustannusrakenteen takia. Pääsyy on se, että hitaassa paikallisliikenteessä kuljettajan kustannukset matkaa kohden nousevat korkeiksi (kuljettajan kustannukset sivukuluineen ovat noin 60% kokonaiskustannuksista) ja korkea matkamäärä edellyttää tiheää vuoroväliä, pitkää palveluaikaa sekä edullisia kuukausi- ja arvokortteja.

Sitä vastoin kaukoliikenteessä on mahdollista liikennöidä markkinaehtoisesti. Tämä johtuu liikenteen suuremmasta linjano-peudesta sekä siitä, että maksuhalukkuus kaukoliikenteen matkoilla on suurempi. Markkinaehtoista joukkoliikennettä edus-taa nykyisin Suomessa Onnibus – ”halpabussiliikenne”.

Linja-autoliitto on esittänyt PSA:n mukaisten liikennöintisopimusten sijasta nk. yleisen säännön soveltamista ”markkinaehtoiseen” liikenteeseen. Tämä malli on ongelmallinen seuraavista syistä:

Yleisen säännön soveltaminen laajasti markkinaehtoiseen liikenteeseen on suuri taloudellinen riski valtiolle ja kunnille, koska korvausten saajia ei voida rajoittaa eikä markkinaehtoiselta liikenteeltä voida vaatia taloudellista linjastoa tai aikatauluja. Turun ja Tampereen kaupunkiseudun ydinaluetta palvelevalla linjastolla, jossa on käytössä seutulippu sekä kuntalippusopimukset, ½ -2/3 matkustajista käyttää seutulippua tai sisäisiä lippuja. Käytännössä kunnat ja valtio olisivat velvoitettuja maksamaan paikallisliikenteen liikennöintimenot, mutta eivät saisi päättää reiteistä ja aikatauluista tai tehdä liikenteestä houkuttelevaa. Lisäksi tuen maksaminen lippujen kautta rohkaisee kiertelevään linjastoon, joka kerää tuetut matkustajat. Tämän logiikan on DI Lauri Helke esittänyt diplomityössään; linkki alla:

Mikään ei myöskään estä eri joukkoliikenneviranomaisten yhteistyötä lippujärjestelmäasioissa,
esimerkiksi sitä, että kaupunkiseudulliset viranomaiset ja ELY:t sopivat lippujensa kelpoisuudesta PSA:aa noudattavassa liikenteessä.

Yleisiä päälähteitä joukkoliikenteen järjestämistapoista:

PSA 1370/2007 eli EU:n joukkoliikennettä koskeva laki:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2007%3A315%3A0001%3A0013%3AFI%3APDF

Joukkoliikennelaki: Huom! Joukkoliikennelaki vain täydentää PSA:aa, ei korvaa
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090869

Turun kaupungille 2009 laatimani muistio PSA:n vaikutuksista:
http://www05.turku.fi/ah/kh/2009/0209004x/2035523.htm

LVM:n selvitys joukkoliikenteen järjestämistavoista:
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1985456&name=DLFE-15777.pdf&title=Selvitys+linja-autoliikenteen+j%C3%A4rjest%C3%A4misest%C3%A4+Julkaisuja+12-2012

Paikallisliikenneliiton ja suurten kaupunkien tiedote:
http://www.epressi.com/tiedote/logistiikka-ja-liikenne/paikallisliikenneliitto-ja-suuret-kaupungit-kannattavat-esityksia-joukkoliikenteen-uusiksi-jarjestamistavoiksi

Lauri Helken diplomityö Tampereen seudun joukkoliikenteestä:
http://www.tampere.fi/ekstrat/ptdata/tutkimukset/helke_diplomityo.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti