Mikko Laaksonen 16.3.2013
EU:n komissio on antanut ehdotuksen 4. rautatiepaketiksi.
EU:n komission ehdotuksen pääsisältö on
- Vapaa pääsy rataverkolle myös matkustajaliikenteessä
- PSA:n muutos siten, että edellytetään viranomaisilta
joukkoliikenteen kokonaissuunnitelma
- Joukkoliikenneviranomaisen yksinoikeuksilla tai rahalla
tukeman PSA-liikenteen kilpailutus myös rautatieliikenteessä.
- Rataverkon ja liikennönnin erottelu, joskin liittäminen
yhdeksi konserniksi on sallittua
- Rautatiekaluston saatavuutta koskevat periaatteet PSA:aan
- Koulutuksen ja henkilöstön saavutettavuutta koskevia
puitteita
Suomen rautatieliikenteen kannalta paketti tarkoittaa:
- HSL:n ostama Helsingin paikallisliikenne on
kilpailutettava PSA:n mukaisesti
- Valtion ostoliikenne on kilpailutettava PSA:n mukaisesti
- VR yhtymälle ei voida myöntää yksinoikeussopimusta ilman
kilpailutusta nykyisen sopimuksen päättyessä 3.12.2019
- Ainakin PSA-liikenteen tarvitsema kalusto on eriytettävä
kalustoyhtiöksi
- Rautatieammattilaisten koulutus on eriytettävä VR
yhtymästä
PSA:n periaatteiden soveltaminen rautatieliikenteeseen
mahdollistaa sen, että valtio, kunnat ja seudulliset joukkoliikenneviranomaiset
voivat entistä kustannustehokkaammin ostaa tarvitsemansa paikallisliikenteen.
VR yhtymän ostohintatasossa on eri arvioiden mukaan 15-30% ero kilpailutettuun
tai sisäisen tuottajan liikennöimään henkilöliikenteeseen verrattuna. Lisäksi
liikenteen nettokustannus voi merkittävästi alentua, mikäli markkinointia tehostetaan,
palvelutasoa ja laatua parannetaan.
Eri matkustajaliikenteen organisointiperusteiden –
markkinaehtoisen ja PSA:n mukaisten osto- ja yksinoikeussopimusten – kannalta
mahdollisuudet Suomessa vaihtelevat rataosittain ja liikennetyypeittäin.
Yleisesti ottaen paikallisliikenne on matkojen päivittäisyyden ja alhaisemman
keskinopeuden vuoksi kalliimpaa liikennöidä suhteessa asiakkaiden
maksuhalukkuuteen kuin kaukoliikenne, jossa liikennöinti on edullisempaa ja
maksuhalukkuus korkeampi.
Riittävä kysyntä markkinaehtoiselle liikenteelle on
varmuudella vain seuraavilla rataosilla:
- Helsinki – Tampere - Oulu
- Helsinki – Lahti- Kouvola
- Helsinki – Turku
Lisäksi markkinaehtoisen liikenteen mahdollisuuksia voi olla
Turku – Tampere – välillä sekä Helsingistä, Tampereelta ja Turusta Jyväskylään
ja Kuopioon suuntautuvassa liikenteessä. Tätä liikennettä VR yhtymä voi
osallistua ensisijaisesti Sr2 + IC2 + ohjausvaunut - kalustolla sekä
toissijaisesti Pendolino-kalustolla.
Käytännössä osa VR yhtymän nykyisin yksinoikeuden suojassa
itsekannattavasti liikennöimästä liikenteestä joudutaan muuttamaan
PSA-liikenteeksi, jota tuetaan ainakin yksinoikeussopimuksella. PSA:aa voidaan
soveltaa myös itsekannattavaan liikenteeseen, jos liikenteen pysyvyys
edellyttää tukena yksinoikeussopimusta.
Nykyisessä ostoliikenteessä, joka rautatiepaketin mukaan
tulisi kilpailutettavaksi, on viisi erilaista kokonaisuutta:
- HSL-liikenne ja suoraan siihen kytkeytyvät Riihimäen ja
Karjaan liikenteet
- Pääratojen ostoliikenne Etelä-Suomessa: Sm-liikenne
Tampere - Toijala - Riihimäki - Lahti - Kouvola - Kotka radoilla, Tampere-Pori
- ostot.
- Kiskobussit
- Savon radan ostoliikenne
- Kemijärven yöjunat.
EU:n rautatiepaketin seurauksena PSA-liikenteeksi lienee
tarpeellista siirtää Savon, Karjalan ja Lapin ratojen liikenne
kokonaisuudessaan. Näiden suuntien liikenteen osalta realistinen tavoite on
säilyttää nykyinen palvelutaso, mahdollisesti pienin täydennyksin ja
parannuksin palvelutarjonnassa, pysähdyksissä ja liikenteen nopeudessa.
Tavoitteena voi olla, että ko. ratojen liikennöintikustannuksista selvä pääosa
katettaisiin lipputuloilla yksinoikeussopimuksen suojaamana. Keski- ja
Itä-Suomessa liikennöitävän kiskobussiliikenteen osalta realistinen tavoite on
säilyttää nykyinen palvelutaso. Kiskobussiliikenne edellyttää joka tapauksessa
subventioita. Näitä liikenteitä voidaan liikennöidä vuotta 2019 seuraava 10
vuoden sopimuskausi nykyisin jo olemassa olevalla kalustolla. Lapin liikenne
Rovaniemelle, Kolariin ja Kemijärvelle voi olla markkinaehtoisesti
liikennöitävissä matkailukaudella, ja yksinoikeus tulisi määritellä niin, että
matkailukaudella voi olla markkinaehtoista lisäliikennettä.
Etelä-Suomen PSA-liikennettä (HSL-liikenne ja Etelä-Suomen
ostoliikenne) voidaan kuitenkin nykyistenkin valtion ostomäärärahojen
puitteissa lisätä merkittävästi, jos noudatetaan seuraavia periaatteita:
- Kaluston omistus on eriytetty ostosopimuksista erillisiin
kalustoyhtiöihin
- Seudulliset joukkoliikenneviranomaiset osallistuvat sekä
liikenteen palvelutason määrittelyyn että kattavat paikallisten matkojen
kustannuksia
- Liikenteessä yhdistetään paikallisia, maakunnallisia ja
kaukoliikenteen matkustustarpeita samoihin liikennöintikokonaisuuksiin
vastaavalla periaatteella kuin Saksan RE-(Regio Express) liikenteessä tai
Ruotsin ja Tanskan välisessä Öresundståg – liikenteessä.
- Liikenteen perusvuoroväli on yksi tunti, soveltuvilta osin
voidaan tihentää 20-30 minuuttiin.
- RE-tyyppisesti liikennöitäviä rataosia:
Turku-Loimaa-Toijala-Tampere, Tampere - Nokia - Kokemäki - Rauma/Pori,
Riihimäki - Hämeenlinna - Tampere, Riihimäki - Lahti- Kouvola, Kouvola – Kotka,
Kouvola – Lappeenranta - Imatra, Salo - Turku – Uusikaupunki ja Tampere -
Orivesi
Tämä liikenne edellyttää nykyisin käytössä olevan
Sm4-kaluston lisäksi merkittävän lisäinvestoinnin RE-tyyppiseen liikenteeseen
soveltuviin sähköjuniin, jotka teknisesti voivat vastata Sm5-yksiköitä.
HSL:n kilpailuttama ostoliikenne voisi ulottua Rantarataa
Karjaalle ja Hankoon sekä Riihimäelle.
Komission ehdotuksen seurauksena tarvitaan Suomen valtion
tasolla seuraavat toimenpiteet:
- Joukkoliikennelakia muutetaan siten, että
kaupunkiseudulliselle joukkoliikenneviranomaisille annetaan toimivalta rautatieliikenteeseen
yksin tai yhdessä keskenään ja Liikenneviraston kanssa.
- Perustetaan valtion kalustoyhtiö, johon siirretään VR
yhtymästä ainakin kaiken PSA-liikenteen kalusto eli kaikki Sm1, Sm2, Sm4 –
tyyppien sähköjunat, Dm12 dieselmoottorivaunut sekä tarvittava määrä nk.
sinisiä vaunuja, Dv12 ja Sr1-vetureita.
- Valtion kalustoyhtiö hankkii tarvittavan määrän uusia
sähkömoottorijunia Etelä-Suomen liikennettä varten
- - Uusia liikennetyyppejä varten sähköistetään rataosat
Hanko – Karjaa sekä Turku - Uusikaupunki
- Jos toteutetaan uutta liikennettä, pitää rakentaa sen vaatimat
kohtausraiteet ja asemajärjestelyt.
- Koulutuksen vapaa saatavuus
- Liikenteenohjauksen erottaminen kokonaan VR yhtymästä
Koska EU:n rautatiepaketista seuraa Suomelle merkittäviä
hyötyjä, Suomen tulisi hyväksyä paketti ilman merkittäviä varaumia.
Valtioneuvoston esitys kannanotoksi suhtautuukin periaatteessa myönteisesti.
Suorahankinnan mahdollisuutta en pidä kuitenkaan erikseen tarpeellisena, koska
se voidaan tarvittaessa hoitaa perustamalla Liikenneviraston sisäisenä
tuottajana toimiva, nykyisestä VR yhtymästä taloudellisesti ja oikeudellisesti
erotettu yksikkö, jos esimerkiksi yhtään hyväksyttävää tarjousta ei synny.
Valtioneuvoston esitys kannanotoksi EU:n 4.rautatiepaketista, markkinaosa, koskee mm. PSA:n muutosta