lauantai 16. maaliskuuta 2013

EU:n 4. rautatiepaketin vaikutukset Suomessa



Mikko Laaksonen 16.3.2013

EU:n komissio on antanut ehdotuksen 4. rautatiepaketiksi.

EU:n komission ehdotuksen pääsisältö on
- Vapaa pääsy rataverkolle myös matkustajaliikenteessä
- PSA:n muutos siten, että edellytetään viranomaisilta joukkoliikenteen kokonaissuunnitelma
- Joukkoliikenneviranomaisen yksinoikeuksilla tai rahalla tukeman PSA-liikenteen kilpailutus myös rautatieliikenteessä.
- Rataverkon ja liikennönnin erottelu, joskin liittäminen yhdeksi konserniksi on sallittua
- Rautatiekaluston saatavuutta koskevat periaatteet PSA:aan
- Koulutuksen ja henkilöstön saavutettavuutta koskevia puitteita



Suomen rautatieliikenteen kannalta paketti tarkoittaa:
- HSL:n ostama Helsingin paikallisliikenne on kilpailutettava PSA:n mukaisesti
- Valtion ostoliikenne on kilpailutettava PSA:n mukaisesti
- VR yhtymälle ei voida myöntää yksinoikeussopimusta ilman kilpailutusta nykyisen sopimuksen päättyessä 3.12.2019
- Ainakin PSA-liikenteen tarvitsema kalusto on eriytettävä kalustoyhtiöksi
- Rautatieammattilaisten koulutus on eriytettävä VR yhtymästä

PSA:n periaatteiden soveltaminen rautatieliikenteeseen mahdollistaa sen, että valtio, kunnat ja seudulliset joukkoliikenneviranomaiset voivat entistä kustannustehokkaammin ostaa tarvitsemansa paikallisliikenteen. VR yhtymän ostohintatasossa on eri arvioiden mukaan 15-30% ero kilpailutettuun tai sisäisen tuottajan liikennöimään henkilöliikenteeseen verrattuna. Lisäksi liikenteen nettokustannus voi merkittävästi alentua, mikäli markkinointia tehostetaan, palvelutasoa ja laatua parannetaan.

Eri matkustajaliikenteen organisointiperusteiden – markkinaehtoisen ja PSA:n mukaisten osto- ja yksinoikeussopimusten – kannalta mahdollisuudet Suomessa vaihtelevat rataosittain ja liikennetyypeittäin. Yleisesti ottaen paikallisliikenne on matkojen päivittäisyyden ja alhaisemman keskinopeuden vuoksi kalliimpaa liikennöidä suhteessa asiakkaiden maksuhalukkuuteen kuin kaukoliikenne, jossa liikennöinti on edullisempaa ja maksuhalukkuus korkeampi.

Riittävä kysyntä markkinaehtoiselle liikenteelle on varmuudella vain seuraavilla rataosilla:
- Helsinki – Tampere - Oulu
- Helsinki – Lahti- Kouvola
- Helsinki – Turku
Lisäksi markkinaehtoisen liikenteen mahdollisuuksia voi olla Turku – Tampere – välillä sekä Helsingistä, Tampereelta ja Turusta Jyväskylään ja Kuopioon suuntautuvassa liikenteessä. Tätä liikennettä VR yhtymä voi osallistua ensisijaisesti Sr2 + IC2 + ohjausvaunut - kalustolla sekä toissijaisesti Pendolino-kalustolla.
Käytännössä osa VR yhtymän nykyisin yksinoikeuden suojassa itsekannattavasti liikennöimästä liikenteestä joudutaan muuttamaan PSA-liikenteeksi, jota tuetaan ainakin yksinoikeussopimuksella. PSA:aa voidaan soveltaa myös itsekannattavaan liikenteeseen, jos liikenteen pysyvyys edellyttää tukena yksinoikeussopimusta.

Nykyisessä ostoliikenteessä, joka rautatiepaketin mukaan tulisi kilpailutettavaksi, on viisi erilaista kokonaisuutta:
- HSL-liikenne ja suoraan siihen kytkeytyvät Riihimäen ja Karjaan liikenteet
- Pääratojen ostoliikenne Etelä-Suomessa: Sm-liikenne Tampere - Toijala - Riihimäki - Lahti - Kouvola - Kotka radoilla, Tampere-Pori - ostot.
- Kiskobussit
- Savon radan ostoliikenne
- Kemijärven yöjunat.

EU:n rautatiepaketin seurauksena PSA-liikenteeksi lienee tarpeellista siirtää Savon, Karjalan ja Lapin ratojen liikenne kokonaisuudessaan. Näiden suuntien liikenteen osalta realistinen tavoite on säilyttää nykyinen palvelutaso, mahdollisesti pienin täydennyksin ja parannuksin palvelutarjonnassa, pysähdyksissä ja liikenteen nopeudessa. Tavoitteena voi olla, että ko. ratojen liikennöintikustannuksista selvä pääosa katettaisiin lipputuloilla yksinoikeussopimuksen suojaamana. Keski- ja Itä-Suomessa liikennöitävän kiskobussiliikenteen osalta realistinen tavoite on säilyttää nykyinen palvelutaso. Kiskobussiliikenne edellyttää joka tapauksessa subventioita. Näitä liikenteitä voidaan liikennöidä vuotta 2019 seuraava 10 vuoden sopimuskausi nykyisin jo olemassa olevalla kalustolla. Lapin liikenne Rovaniemelle, Kolariin ja Kemijärvelle voi olla markkinaehtoisesti liikennöitävissä matkailukaudella, ja yksinoikeus tulisi määritellä niin, että matkailukaudella voi olla markkinaehtoista lisäliikennettä.

Etelä-Suomen PSA-liikennettä (HSL-liikenne ja Etelä-Suomen ostoliikenne) voidaan kuitenkin nykyistenkin valtion ostomäärärahojen puitteissa lisätä merkittävästi, jos noudatetaan seuraavia periaatteita:
- Kaluston omistus on eriytetty ostosopimuksista erillisiin kalustoyhtiöihin
- Seudulliset joukkoliikenneviranomaiset osallistuvat sekä liikenteen palvelutason määrittelyyn että kattavat paikallisten matkojen kustannuksia
- Liikenteessä yhdistetään paikallisia, maakunnallisia ja kaukoliikenteen matkustustarpeita samoihin liikennöintikokonaisuuksiin vastaavalla periaatteella kuin Saksan RE-(Regio Express) liikenteessä tai Ruotsin ja Tanskan välisessä Öresundståg – liikenteessä.
- Liikenteen perusvuoroväli on yksi tunti, soveltuvilta osin voidaan tihentää 20-30 minuuttiin.
- RE-tyyppisesti liikennöitäviä rataosia: Turku-Loimaa-Toijala-Tampere, Tampere - Nokia - Kokemäki - Rauma/Pori, Riihimäki - Hämeenlinna - Tampere, Riihimäki - Lahti- Kouvola, Kouvola – Kotka, Kouvola – Lappeenranta - Imatra, Salo - Turku – Uusikaupunki ja Tampere - Orivesi
Tämä liikenne edellyttää nykyisin käytössä olevan Sm4-kaluston lisäksi merkittävän lisäinvestoinnin RE-tyyppiseen liikenteeseen soveltuviin sähköjuniin, jotka teknisesti voivat vastata Sm5-yksiköitä.
HSL:n kilpailuttama ostoliikenne voisi ulottua Rantarataa Karjaalle ja Hankoon sekä Riihimäelle.

Komission ehdotuksen seurauksena tarvitaan Suomen valtion tasolla seuraavat toimenpiteet:
- Joukkoliikennelakia muutetaan siten, että kaupunkiseudulliselle joukkoliikenneviranomaisille annetaan toimivalta rautatieliikenteeseen yksin tai yhdessä keskenään ja Liikenneviraston kanssa.
- Perustetaan valtion kalustoyhtiö, johon siirretään VR yhtymästä ainakin kaiken PSA-liikenteen kalusto eli kaikki Sm1, Sm2, Sm4 – tyyppien sähköjunat, Dm12 dieselmoottorivaunut sekä tarvittava määrä nk. sinisiä vaunuja, Dv12 ja Sr1-vetureita.
- Valtion kalustoyhtiö hankkii tarvittavan määrän uusia sähkömoottorijunia Etelä-Suomen liikennettä varten
- - Uusia liikennetyyppejä varten sähköistetään rataosat Hanko – Karjaa sekä Turku - Uusikaupunki
- Jos toteutetaan uutta liikennettä, pitää rakentaa sen vaatimat kohtausraiteet ja asemajärjestelyt.
- Koulutuksen vapaa saatavuus
- Liikenteenohjauksen erottaminen kokonaan VR yhtymästä

Koska EU:n rautatiepaketista seuraa Suomelle merkittäviä hyötyjä, Suomen tulisi hyväksyä paketti ilman merkittäviä varaumia. Valtioneuvoston esitys kannanotoksi suhtautuukin periaatteessa myönteisesti. Suorahankinnan mahdollisuutta en pidä kuitenkaan erikseen tarpeellisena, koska se voidaan tarvittaessa hoitaa perustamalla Liikenneviraston sisäisenä tuottajana toimiva, nykyisestä VR yhtymästä taloudellisesti ja oikeudellisesti erotettu yksikkö, jos esimerkiksi yhtään hyväksyttävää tarjousta ei synny.